02 יוני 2012

בין החשמונאים לקפלן

לפני שבועיים התקיים אירוע בתים מבפנים בתל אביב. למרות שעיקר תשומת לב הופנתה לבתים של אנשים פרטיים (בעיקר אדריכלים ומעצבים) אחרי שראינו את אורך התורים שהשתרך מחוץ לכמה בתים, החלטנו לוותר על הרצון להציץ על חיים של אחרים ולעבור לסיורי השכונות.

סיור השכונות הראשון אליו הצטרפנו הועבר על ידי האדריכל נועם דביר, כתב האדריכלות של עיתון "הארץ". הסיור נפתח בבניין בנק החקלאות, בפינת הרחובות החשמונאים וקרליבך והמשיך כשעתיים בהליכה איטית מלווה בהסברים מפי דביר, עד לבית הסוכנות ברחוב קפלן. בדרך עברנו את בית מפעל הפיס, בית הקיבוץ הארצי שנבנה בסגנון ברוטליסטי, בית העיתונאים  ובניין "בני ברית" בפינת לסקוב וקפלן, שנעשה בהשראת הכותל המערבי ומועטר בסורגי מנורות. "בעקבות אייקונים אדריכליים בסכנת הכחדה" התייחס למבנים אלו בתור המבנים שבנו את החזות העסקית של ישראל בשנות החמישים.

גם אם לא כל בניין זוכה להגדרה האובייקטיבית של "יפה", הצליח האדריכל לחשוף בפנינו לא רק את מאפייני הבנייה של אותה תקופה, אלא גם את הלך הרוח העסקי של עידן העבודה הארצישראלי הראשוני שבמקום open spaces, דגל במשרדים קיבוציים שהיו דומים אחד לשני, כשבין המשרדים נמצא חלל פתוח ששימוש כמסדרון למינגלינג ובו אמנות ישראלית.

מעניין לציין שעד לפני שנתיים ייעדו את בנק החקלאות להפוך להיות חנות ה H&M הראשונה בארץ, אבל מרגע שהועדף דווקא הקולנוע בעזריאלי כנראה שנחרץ גורלו של הבניין להיהרס. בניין זה, יחד עם בית "בני ברית" אינו נכלל ברשימת הבתים לשימור מעידן הבאוהאוס הפופולרי. היום, הבניינים הנטושים משמשים כר פורה לגרפיטי ורובם ימצאו את סופם בקרוב. אבל עד אז שווה אולי להרים את הראש כשעוברים ברחובות שלהם ולנסות לדמיין את האנשים שהיו שם פעם והעניקו משמעות לבניינים הנטושים והמקושטים במרכז העירוני המבוקש של תל אביב.

בנק החקלאות - מבט מקדימה


כאן היה יכול להיות סניף של H&M

על החתום klone ו know hope

בניין בני ברית הנטוש


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה